.inspirátor: prchavá díla, žhnoucí momenty

západ slunce nad Lomem

Umění moderní doby může být nesrozumitelné. Ale někdy dokáže amorfní struktura zaútočit na naše smysly nesmyslně nádherným způsobem. Uznávám a obdivuji roky zakonzervované statické postupy historické architektury, ale moderní design mě v poslední době naplňuje něčím, co naši předkové nikdy nemohli zakusit. Jsou to hrátky se světlem, odrazy, úhly, náhodami, s prostorem a časem. Jsou to věci, které by naší profesorce dějin výtvarné kultury nesedly do žádné z jejích vycizelovaných škatulek. Ani socha, ani malba, ani ryba, ani rak. Jenom radost prostě.

Já, rozervaný umělec, úzkostlivý z pomíjivosti času, se snažím svou tvorbu datovat, katalogizovat a obsesivně zálohovat. Co kdyby zase přišel zlom, co kdyby mi zase umřel komputer a zapomněla bych, co pro mě znamenaly uplynulé roky? Umělci, kteří vytvářejí beze strachu úžasné pohyblivé struktury, mají můj obdiv. Je to jako klíčová dírka do vedlejšího vesmíru. Kam se hrabe můj list nebo stín, mám se pořád co učit.

• Janet Echelman
Tvůrkyně éterických světelných sítí mě fascinuje už nějaký čas. Dokonce měla přednášku a instalaci v Praze v rámci loňského Signal Festivalu, což jsem se bohužel dozvěděla až po akci. Její výtvory jsou fascinující i na fotkách: vznášející se objekty mění barvy, tvary a směry, propojují tradiční řemeslo s nejnovější technologií a jejich proměny kopírují reálná data získaná studiem pozemských přírodních systémů. Technokraticky-umělecký blend nejvyššího levelu, značně obdivuhodný.

>> http://www.echelman.com
>> https://m.youtube.com/watch?v=7QWQeG4EHpw







• Soo Sunny Park
Když jsem poprvé narazila na fotky nádherné blýskavé instalace pod názem Unwoven Light, říkala jsem si: Co to sakra je? To je nádhera. Doporučuji i video, je tam krásně vidět, jak ty éterické blýskavé mrazivé skulptury vznikají z tak obyčejných věcí, jako jsou drátěné pletivo a kusy plexiskla. Park zde naplno využívá moci světla, odrazu a prostoru a navíc si pohrála s povrchovou úpravou jednotlivých kousků skládačky - ta použitá perleťová barva/nebarva není oktarína, ale je to tzv. iridescence, česky doslova "tendence k duhovosti". Tato tendence se v různých úhlech mění, měňavosti podléhají intenzitě a směru světla. Další fascinující nepraktičnost vyvolávající emoce, o čemž bychom na umělecké škole ani neměli tematickou škatuli, natož tušení.

>> http://www.ricegallery.org/soo-sunny-park/
>> http://www.soosunnypark.com
>> https://vimeo.com/67415414








• Olivia D’Aboville
Giant dandelions, neboli obří pampelišky, představila tato francouzsko--filipínská umělkyně na festivalu v Singapuru. Instalaci tvořil "les" ze svítídel, vyrobených z recyklovaných PET lahví, kterým se návštěvníci mohli volně procházet. Světlo a svítidla se vinou tvorbou této dámy jako blýskavá nit, tvoří ale i různé zajímavé skulptury, šperky a interiérový design z textilu nebo z plastových vidliček, lžiček, sítí a dalších materiálů. Fascinují ji masově vyráběné objekty denní potřeby, které ilustrují naši současnost a zároveň zamořují oceány. Ptá se tedy sama sebe, jak by bylo možné tyhle předměty recyklovat a vdechnout jim nový smysl.

>> https://www.golights.com.au/blog/giant-dandelions-lights-olivia-daboville/
>> http://www.oliviadaboville.com






...
více zas někdy. moar:
http://weheartit.com/rionka/collections/93937810-design

Přidat komentář